כמה שנים ישראלים עובדים בשביל דירה?

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדנו. כן פעם היה פה הרבה יותר פשוט לקנות דירה, היום זה כמעט בלתי אפשרי למרבית משקי הבית בישראל.

לא צריך ללכת יותר מידי רחוק, בשנת 1961 נדרשו 3.4 שנות עבודה (40 משכורות) לרכישת דירה, כעשור אחרי בשנת 1971 – נדרשו 4.1 שנות עבודה (49 משכורות), ובשנת 1979 כבר קפץ הנתון ל –  8.4 שנות עבודה (100 משכורות), ואלו היו הנתונים פחות או יותר גם ב – 30 שנה שאחרי.

 

החל מהמחצית השנייה של שנת 2008, החלה עלייה מתמדת במחירי הנדל"ן שהעלו את מספר המשכורות הנדרשות לרכישת דירה למעל 100 משכורות, כאשר בשנת 2011 הגיע מספר המשכורות הנדרשות כבר ל - 134.

 

היום בשנת 2017 הנתון עומד על מעל 150 משכורות, כלומר כ - 13 שנות עבודה מחיינו מוקדשות לרכישת דירה ממוצעת, בהנחה שמשתכרים בשכר ממוצע של כ – 9,500 ₪.

 

153 משכורות לרכישת דירה

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו ברבעון הראשון של 2017, מחיר דירה ממוצעת עומד על 1.455 מיליון ₪.

 

בחישוב מהיר זה אומר 153 משכורות! אותן צריך אדם עם משכורת ממוצעת לרכישת דירה ממוצעת. כלומר שמאז שנת 2008 נוספו עוד כ- 3 שנות עבודה לצורך רכישת דירה בישראל.

 

נכון שפורסם לאחרונה כי המחיר הממוצע של דירות חדשות נמצא בירידה קלה אך עדיין מוקדם מידי לדבר על מגמה.

 

כמובן כאשר מדברים על דירות באזור המרכז הכולל את ת"א, הרצליה, גבעתיים, רמת-גן, וראשון לציון הנתונים גבוהים בהרבה.

 

השכר נשחק – ומחירי הדיור עלו

הנתון של מספר משכורות הנדרשות לרכישת דירה נגזר מהיחס שבין שכר ממוצע במשק למחירי הדיור ומהפער שבין שחיקת השכר הממוצע לעלייה במחירי הנדל"ן.

 

השכר הממוצע במשק לא השתנה יותר מידי בשנים האחרונות, ולעומת זאת מחירי הדירות עלו בעשרות אחוזים.

 

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, הזהירה כבר בדצמבר 2014 בוועידת ישראל לעסקים, מיוקר המחייה ההולך וגדל ב – 23% בעוד שהשכר עלה רק ב – 0.7%, מגמה שבאה לידי ביטוי בלקיחת משכנתאות גדולות ובמקרים רבים אף במצב של חדלות פירעון.

 

גם היום בשנת 2017 השכר הממוצע נשאר כמעט אותו הדבר ומחירי הדיור עלו בהרבה.

 

ובאירופה מה?

כשמסתכלים על הנתונים של מדינות אחרות בעולם המערבי זה מעצבן אפילו יותר. תמיד היינו ביחס גבוה בהרבה מהמדינות האחרות. בזמן שאצלנו בישראל בשנת 2011 היה צריך כ- 135 משכורות לרכישת דירה, בארצות אירופה בממוצע היה צריך רק כ - 65 משכורות. בשנת 2014 אצלנו עלה מספר המשכורות שנדרשו לרכישת דירה ל – 148, ובאירופה מה? נשאר אותו הדבר. אפילו בצרפת שנחשבת ליקרה באירופה נדרשו רק כ - 76 משכורות לעומת 148 בישראל.

 

הממשלה הנוכחית הצהירה וממשיכה להצהיר על המלחמה שלה במחירי הנדל"ן, ועל המלחמה שלה על הזכות לדירה לכל זוג צעיר במדינה.

בכל שבוע כמעט רואים את שר האוצר וראש הממשלה חותמים על הסכמי גג עם ערים שונות, מבטיחים להשקיע עוד ועוד תקציבים לפיתוח שכונות חדשות, הפקעה של קרקעות לצורך בנייה מרובה, מוציאים מכרזים מזורזים רבים של מחיר למשתכן ואפילו מביאים אלפי פועלים זרים כדי לזרז את לוחות הזמנים של הבנייה.

 

אז מה שנותר לנו זה רק לקוות שגם אנחנו נוכל להגיד לנכדים ולנינים שלנו – היה פה שמח לפני שנולדתם.